neděle 9. března 2014

KULTURNÍ OKÉNKO: DAVID SIMON & ED BURNS

Jelikož zítra všichni dosledujeme (zatím) excelentní True Detective, může se dostavit mírné seriálové vakuum. Není tedy od věci zmínit se na tomto blogu o non-fiction autorské dvojici novinářů, spisovatelů a televizních scénáristů - Davidu Simonovi a Edwardu Burnsovi. Společným rysem jejich seriálů je silný sociální podtext a zaměření se na nejspodnější část žebříčku, low-lifers: nejchudší vrstvu převážně černošského obyvatelstva, narkomanů a bezdomovců.


Ve svých prvních společných projektech pro televizi HBO se věnují životu na ulicích Baltimoru, Maryland. Docudrama The Corner z roku 2000 se v šesti epizodách jednotlivě zabývá osudy rodiny, jejíž členové postupně proplétají své životy s dealery na nárožích (corners) a zamotávají se tak do nekonečné spirály drogového byznysu. Série v prostřizích mapuje cestu ekonomicky prosperující rodiny z vlastního domu až do špíny ulice a následné pachtění se na jakýkoliv vyšší společenský stupínek, než znovu přijde chronická recidiva a opětovný pád na dno. Tvůrci nenechávají mnoho prostoru pro sentiment či pouliční romantiku a v závěru dokonce reflektují ne zrovna hřejivé osudy jednotlivých protagonistů s jejich reálnými předobrazy. Celá hluboká sonda jednoho opomíjeného segmentu americké (potažmo naší) společnosti tak rozhodně nesměřuje k nějaké hřejivé katarzi, ale ponechává ve vzduchu viset mrazivé memento lidské bezmocnosti vůči těžko ovlivnitelným peripetiím osudu a obtížnosti osobní vzpoury proti této nepřízni, které jsme po dobu jednoho roku života hlavních postav svědky.

Podruhé se Simon s Burnsem vydávají do Baltimoru v epické policejní fresce The Wire (mimochodem: nejoblíbenější Eminemův seriál!). Tentokrát nabízejí průřez celým společenským spektrem, od bezdomoveckého informátora Bubblese, přes pouliční dealery a vojáky, až po korupcí prolezlé patro policejních hlavounů a politiků. V tomto syžetovém rámci probíhá poctivě a detailně vykreslená práce policejní jednotky (Burns dvacet let působil v baltimorském policejním sboru), jdoucí dealerům a pašerákům narkotik alespoň po kotnících - toliko, co jim machinace ve vedení a rozpočet dovolí. V neposlední řadě se tepe do limitů sociální práce v rámci veřejného vzdělávacího systému (po odchodu z oddělení vražd a narkotik byl Burns učitelem) a etiky reportérské práce (Simonovo čtrnáctileté působení v Baltimore Sun). Každá z pěti řad se zaměřuje na odlišné společenské téma a dohromady tak The Wire tvoří velmi komplexní společenský kaleidoskop a zároveň jeden z nejlepších seriálů všech dob.























Posledním dílem, na kterém se podílel Ed Burns, se stala minisérie z americké anabáze v Iráku Generation Kill. Ta sice opět drží vysoko nastavenou Baltimorskou laťku kvality, tematicky je však již někde jinde. Částečně se David Simon vrátil ke kořenům svým posledním vybroušeným seriálem Treme, na kterém spojil síly s Ericem Overmyerem (ten se podílel již na některých sériích The Wire) a detailně vykreslili pestré kulturní panoptikum New Orleans, kolébky jazzu zbídačené hurikánem Katrina.

Žádné komentáře:

Okomentovat